De manier waarop jij leiding geeft, is direct van invloed op hoe productief jouw team is. Het gezegde ‘lead by example’ heeft hierbij een cruciale rol. Hier zijn 7 effectieve manieren waarop je volgens Lempers Select het goede voorbeeld kunt geven:
1. Kom je beloftes altijd na
Alles staat of valt natuurlijk met vertrouwen. Dat begint heel simpel met het altijd nakomen van je toezeggingen en beloftes. Je kunt beter zuiniger zijn met zaken toezeggen, dan altijd volmondig roepen dat je het voor je rekening neemt en dan niet ‘leveren.’ Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, is een bekend spreekwoord: verbreek nooit een belofte.
2. Wees energiek en optimistisch
Wie denk je meer inspireert: de vermoeiend pratende mopperaar of de energieke optimist? Kom dus opdagen met een stevige dosis energie, ook als je het druk hebt of moe bent. Neem een moment voor jezelf, realiseer je dat er naar je gekeken wordt en bring your A-game. Tip: zet op de weg naar kantoor de muziek eens even goed hard. Waarom denk je dat al die topsporters met koptelefoons lopen?
3. Trek je niet terug in je eigen kantoor
Een veelgemaakte fout is het terugtrekken in je eigen kantoor. We snappen het: je hebt het heel erg druk en op je eigen plek wordt je niet zoveel afgeleid. Maar het punt is dat je natuurlijk niet de manager wil zijn die ‘regeert’ per email. Gooi die deuren open, laat zien dat je er bent en neem zo vaak als mogelijk plaats in dezelfde ruimte als je team. Zo word je benaderbaar en ziet het team dat je samen met hen aan dezelfde doelen werkt.
4. Houd je aan de regels
Niets zo onnozel als samen regels opstellen en processen bedenken waar het management zich niet aan houdt. Lekker voorbeeld geef je dan. Vergeet het maar dat de rest van de medewerkers zich vervolgens aan die regels gaan houden. Dus geef je ook hier altijd het goede voorbeeld en leg je geduldig uit dat het in ieders belang is dat processen gevolgd worden. Dat heeft meteen als voordeel dat jouw teamleden snappen waarom die voorschriften er eigenlijk zijn.
5. Vertrouw je team
Jouw teamleden zijn aangenomen omdat ze meerwaarde hebben. Ga dus niet op hun stoel zitten en de kleinste details bespreken en corrigeren. Als medewerkers ergens een hekel aan hebben is dat ze telkens op hun vingers worden gekeken. Geef aan dat je ze vertrouwt, geef ze de ruimte en controleer op hoofdlijnen. Gaat het mis, dan zoom je in op de reden waarom iets fout gaat en los je het samen op. Neem geen generieke maatregelen (’Alle offertes eerst langs mij’), want voor je het weet leunt iedereen achterover omdat jij toch wel alles bedenkt, controleert of voorschrijft.
6. Wees geen radio
En daarmee bedoelen we dat je niet alleen op ‘zenden’ staat en geen binnenkomende signalen ontvangt. Luister naar iedereen: klanten, mensen in je team, de schoonmakers en jouw eigen leidinggevende. Vrijwel iedereen heeft een interessant, volstrekt uniek perspectief. Als je anderen snel afkapt of meteen je eigen ongetwijfeld briljante visie begint te verkondigen, haakt iedereen op den duur af.
7. Let op je woorden
Boodschappen kunnen op hele verschillende manieren bij mensen aankomen. Let dus op wat je zegt, de grappen of toespelingen die je maakt en het commentaar dat je hebt. Het is ook echt niet altijd nodig om hardop je mening te geven. En tot slot: mail zo min mogelijk naar je eigen medewerkers. In een mail ontbreekt de context en de toon, waardoor jouw bedoeling niet altijd overkomt zoals je bedoeld had.