Werken met passie klinkt nogal beladen. Eigenlijk betekent dit niet meer dan dat je met plezier aan het werk gaat, dit maakt je écht een beter persoon. En je leven wordt ook gewoon zoveel leuker, zeker als je 40 uur per week te vinden bent op de werkvloer. Zo blijkt je energieniveau te stijgen, het zelfvertrouwen neemt toe en je hele leven krijgt meer zin. Daarnaast ben je gemotiveerder, productiever en succesvoller in wat je doet. Ook in je privé leven heb je hier profijt van, tegenslagen en stressvolle situaties worden beter aangepakt. Iedere dag met slechte zin aan de bak, kan alleen maar een negatieve invloed hebben op jouw leven.
Vaak wordt er door werknemers direct gekozen voor een andere baan, maar er zijn mogelijkheden waar jij zelf mee aan de slag kunt om dat plezier op je werk te creëren. Hoe zorg je nu voor betere werkomstandigheden om jezelf een gelukkige werknemer te kunnen noemen?
1. Waar zit het probleem?
Waar wringt de schoen nu? Ga voor jezelf na, waarom de job jou niet bevalt. Heb je er wel ooit voldoening uitgehaald of was eigenlijk vanaf moment één duidelijk dat dit het niet voor jou was. Spreekt de cultuur binnen het bedrijf je niet aan, je collega’s of je leidinggevende? Breng het probleem voor jou in kaart en pak het aan. Slechte relatie met jouw collega’s? Ga voor een vrijdagmiddelborrel of een gezamenlijke lunch in de pauze. Voor ieder probleem bestaat een oplossing en soms zijn kleine veranderingen al genoeg om voldoening te halen uit je werk.
2. Waarom werk je eigenlijk?
Ben jij het werken voor je eerste levensbehoeften, zoals brood op de plank of gaat het om meer? Denk aan het huis waar je in woont, de studie van je kinderen, de pils in het weekend of die vakantie in de zomer. Sta eens stil bij de reden waarom jij nu werkt. Als jij weet wat dit jou allemaal oplevert, wordt het vanzelf een stuk leuker. Daarbij moet je nooit vergeten dat werk zorgt voor alle eerder genoemde voordelen. Je energie neemt toe, maar ook je zelfvertrouwen en het geeft nog meer zin aan je leven.
3. Socializen op het werk
Niet alleen het werk zelf moet bevallen, collega’s krijg je er gratis bij! Heb oprecht belangstelling in je collega’s, zorg voor een binding en doe ook buiten het werk eens wat met elkaar. Werk dat niet bij je lijkt te passen, kan op deze manier aangenaam worden gemaakt. Misschien kom je erachter dat die saaie baan opeens een heel stuk leuker word. Mensen hebben oprecht behoefte aan verbinding en een sociaal leven, niet alleen privé, maar ook op de werkvloer. Voor mijzelf zijn de collega’s met wie ikwerk, minstens zo belangrijk als de job zelf.
4. Vraag om feedback
Voel jij je niet gewaardeerd of ongezien? Vraag om feedback aan collega’s of jouw leidinggevende. Opdeze manier laat je zien betrokken te zijn bij het werkproces. In je werk is het niet altijd zo vanzelfsprekend dat je feedback ontvangt op je handelen en functioneren, vraag er dus zelf naar! Je weet hierdoor al snel wat je goed doet en op welke terreinen er verbetering mogelijk is. Het voorkomt dat problemen of twijfels zich opstapelen. Op deze manier heb je jouw functioneren in eigen hand. Je hoort vroegtijdig wat goed gaat en wat niet, hier kun je dan op inspelen. Feedback wordt soms als eng ervaren, maar zie het als een kans, om nog waardevoller te worden voor het bedrijf, maar nog belangrijker: je eigen zelfvertrouwen.
5. Vergeet de lange termijn niet; GOALS
Vaak spreek ik met iemand die al 10 jaar op dezelfde plek zit in het werkproces. Helemaal mooi als iemand daar vrede mee heeft, soms wilt iemand echter meer. Wil jij niet door ontwikkelen, doorgroeien en uiteindelijk terecht komen op een plek die echt aansluit bij jouw kwaliteiten en wensen? Een stapje terug doen, om vervolgens omhoog te schieten is zo slecht niet eens. Ga na wat voor mogelijkheden er zijn in je bedrijf. Is er ruimte voor een opleiding, cursussen en zijn er doorgroeimogelijkheden? Vraag jezelf waar je wilt zijn over 5 jaar en werk hiernaartoe.
6. Relax
Blijf je werkdruk de baas! Regelmatig ontspannen is belangrijk. Werk niet te lang door en wissel een intensieve periode af met een rustmoment. Haal een kop koffie, maak een praatje of ga een stuk lopen met collega’s. Gebruik je pauzes om echt tot rust te komen. Leg het werk even naast je neer en heb het over je weekend of zaken die belangrijk zijn voor jou, dit zorgt ook weer voor een betere relatie met je collega’s en/of leidinggevende. Zorg dat je de dag goed afsluit en maak je planning voor de dag erna. Klaar met werken? Laat het dan ook rusten.
Bovengenoemde tips zijn voorbeelden, maar er is veel meer mogelijk en zo moeilijk lijken deze tips niet, toch? Praktijk laat echter zien dat hier zelden aan gedacht word. Eraan denken levert verder ook helemaal niets op. Sta je mannetje, denk goed na over wat jij wilt en maak problemen bespreekbaar. Ieder bedrijf zoekt naar betrokken werknemers en ons wordt vaak gevraagd om hierop te selecteren. Met tegenzin werken is een typisch gevalletje jezelf te kort doen! Weten waarvoor je werkt is belangrijk. Zet alle positieve punten die je erdoor ervaart eens op een rijtje.
Succes, veel plezier met je collega’s en maak er wat van!