Geconcentreerde gezichten, overal bellende recruiters en twee eigenaren die iedere dag weer de hele trukendoos open moeten trekken om kandidaten te vinden. Het is momenteel topdrukte bij Lempers Select.

De helft van het jaar zit er alweer op en de ongekende krapte op de arbeidsmarkt houdt aan. Abby en Jules Lempers zijn niet snel onder de indruk en werken gewoon hard door. Ondertussen richten ze ook de blik op hun eigen organisatie: wat kan er nog beter?

Hoe gaat met jullie, mannen? Is het nog steeds zo druk?

Jules: “Zeker, we worden steeds beter gevonden door nieuwe bedrijven. Acquisitie is echt niet nodig. We hebben genoeg vacatures om onze tanden in te zetten, dus we hoeven ons zeker niet te vervelen.”

Zijn er dan nog kandidaten te vinden voor al die vacatures?

Abby: “Ja, maar we moeten wel echt meer moeite doen dan ooit tevoren. Dat is prima, maar zorgt er wel voor dat we heel anders moeten gaan werken. De oude aanpak van online advertenties plaatsen en de beste kandidaat uit de reacties selecteren werkt al tijden niet meer. Dat zal ieder bedrijf met personeel kunnen beamen.”

Hebben opdrachtgevers dan ook andere verwachtingen momenteel?

Jules: “Klanten lopen tegen dezelfde problemen aan, dus er is zeker begrip voor het feit dat we nu niet binnen een paar dagen tientallen kandidaten voorstellen. Het draait nu om het aan boord houden van werknemers. Onze klanten hebben trouwens ook liever 1 goede kandidaat, dan 5 twijfelgevallen die binnen een paar dagen weer gaan lopen.”

Onze recruiters werken momenteel gewoon echt keihard. De hele trukendoos gaat open.’

Toch realiseerden twee weken geleden 45 plaatsingen! Hoe dan?!

Jules: “Onze recruiters werken momenteel gewoon echt keihard. De hele trukendoos gaat open. Van de hele dag bellen, tot WhatsAppgroepen uit de grond stampen, van alle voormalige uitzendkrachten bellen tot scholen bezoeken om flyers uit te delen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Ons team bestaat uit kampioenen.”

Noem eens een voorbeeld van een aanpak die goed werkt?

Abby: “Onze referralcampagne werkt ontzettend goed. We hebben bijvoorbeeld een flexkracht die al 9 kandidaten heeft aangedragen. Dat is echt super. Voor die flexkracht ook natuurlijk, want we betalen 300 euro netto voor iedere geplaatste kandidaat die is doorverwezen.”

Jules: “Het zijn inderdaad toch weer mooi 45 vacatures die we invullen, 45 mensen die we aan een nieuwe baan helpen. Dat geeft wel een kick, zeker in deze omstandigheden. Een week later vallen er dan wel een aantal af, maar dat hoort er ook bij. Werken we gewoon weer hard door aan nieuwe kandidaten.”

Worden de zomermaanden iets rustiger bij Lempers Select?

Abby: “Nee, maar dat is de afgelopen jaren ook niet gebeurd. Vroeger waren we vooral actief in techniek en bouw, maar sinds we productiemedewerkers en orderpickers bemiddelen, loopt de business in de zomer gewoon door. Bovendien werken we nu ook veel met vakantiekrachten.”

‘Wil je hogere personeelskosten of geen mensen aan de productielijn?
Dat is voor veel bedrijven toch een eenvoudige rekensom.’

Jules: “We betalen nu alle vakantiekrachten 10 euro per uur. Ook als ze pas 18 zijn. Op die manier worden we interessant voor de vakkenvullers in de supermarkt, want dat verdien je daar zeker niet. Opdrachtgevers die minder willen betalen leggen we ook eerlijk uit dat met minimumsalarissen het werven bijna onmogelijk wordt. Wil je hogere personeelskosten of te weinig personeel aan de productielijn? Dat is voor veel bedrijven toch een eenvoudige rekensom.”

Wat zijn de plannen voor de rest van de zomer?

Jules: “Ik krijg energie van nieuwe dingen, nieuwe klanten en nieuwe successen. Ik denk dat we op het gebied van accountmanagment nog grote stappen kunnen maken. De komende maanden wil ik echt als een soort ‘accountdokter’ werken. Naar bedrijven toe, vaststellen wat er schort aan de instroom van nieuw personeel, eventuele problemen oplossen, obstakels uit de weg ruimen en dan samen met onze recruiters de werving in gang zetten.”

Abby: “We draaien erg goed, maar ik heb wel sterk het gevoel dat het op sommige vlakken slimmer en effienter kan. Dus daar ga ik hard mee aan de slag. Zaken die we kunnen automatiseren en in een proces kunnen vastleggen gaan we strakker organiseren. Dan blijft er meer tijd over om kandidaten te werven en mensen te spreken. Uiteindelijk is dat gewoon de kern van ons vak.”

Tot slot, gaan jullie zelf nog op vakantie deze zomer?

Abby: “Daar ben ik wel aan toe, maar heb nog niets geboekt. Misschien een paar weken naar de zon in september, dat zou wel lekker zijn.”

Jules: “Ik heb net 2 weken vrij gehad en heb verder nog geen concrete plannen. Ik zit er goed in. Eigenlijk heb ik het gevoel dat ik de hele wereld aan kan op dit moment!”

Leave a Reply